Mechnika samochodowa

Diagnostyka i rozwiązywanie problemu nierównej pracy silnika wyłącznie na drugim biegu

nierównej pracy silnika

Gdy silnik pracuje nierówno tylko na drugim biegu, sprawdź: układ zapłonowy – świece i przewody zapłonowe; wtryskiwacze – mogą być zabrudzone; filtr paliwa – możliwe zanieczyszczenie; system dolotu powietrza – ewentualne nieszczelności; czujnik położenia przepustnicy – nieprawidłowe działanie.

Problem może też wynikać z usterki skrzyni biegów lub sprzęgła. Zleć diagnostykę komputerową w warsztacie.

Problem nierównomiernej pracy silnika na drugim przełożeniu to dość specyficzna usterka, która może wynikać z wielu różnych przyczyn. Kiedy samochód zaczyna szarpać, dławić się lub wykazywać objawy nieprawidłowej pracy wyłącznie na dwójce, warto najpierw uniemożliwić najprostsze możliwości. Mechanicy często spotykają się z takimi objawami i najczęściej zaczynają diagnostykę od sprawdzenia stanu świec zapłonowych oraz przewodów wysokiego napięcia. Charakterystyczne drgania i wahania obrotów w czasie jazdy na drugim biegu mogą wskazywać na usterkę cewki zapłonowej lub nieprawidłowe działanie wtryskiwaczy. Tak sprawdźmy wskazania komputera pokładowego – szczególnie jeśli wyświetla błędy związane z pracą silnika (przede wszystkim kody P0300-P0308).

Pełna diagnostyka układu napędowego

Podczas diagnozowania problemu należy przeprowadzić szczegółową analizę parametrów pracy silnika przy użyciu profesjonalnego testera diagnostycznego. Ważne jest sprawdzenie następujących elementów:

  • Stan przepustnicy i czujnika położenia przepustnicy
  • Szczelność układu dolotowego
  • Sprawność czujnika masowego przepływu powietrza
  • Działanie sondy lambda
  • Parametry ciśnienia paliwa w szynie paliwowej

Bardzo ważne jest sprawdzenie stanu mechanicznego skrzyni biegów – w szczególności synchronizatorów drugiego biegu.

Czasami problem może wynikać z nieprawidłowego działania sprzęgła, które na drugim biegu przenosi największe obciążenia. Można też spojrzeć na stan zawieszenia silnika – zużyte poduszki mogą powodować nadmierne wibracje odczuwalne szczególnie na konkretnych przełożeniach.

sprawdź synchronizator i zużycie łożyska wałka pośredniego

Zaawansowane metody weryfikacji usterki

Nowoczesne systemy diagnostyczne umożliwiają przeprowadzenie następujących testów: pomiar składu mieszanki paliwowo-powietrznej, analiza czasów wtrysku, badanie sprawności katalizatora czy test kompresji. Przy diagnozowaniu warto wykorzystać oscyloskop samochodowy do sprawdzenia sygnałów z czujników – szczególnie tych odpowiedzialnych za kontrolę procesu spalania. Nierównomierna praca na drugim biegu może też wynikać z problemów z układem recyrkulacji spalin (zawór EGR) lub systemem odpowietrzania skrzyni korbowej (system PCV). „W niektórych przypadkach konieczne jest przeprowadzenie próby drogowej z podłączonym interfejsem diagnostycznym, aby zarejestrować parametry pracy silnika w rzeczywistych warunkach”. Doświadczony mechanik potrafi często zidentyfikować problem już po charakterystycznych odgłosach czy zachowaniu samochodu w czasie jazdy testowej.

Diagnoza silnika niczym łamigłówka: Drugi bieg szwankuje? Sprawdź to!

Nierówna praca silnika na drugim biegu może wskazywać na parę potencjalnych problemów. Pierwszą rzeczą, którą należy sprawdzić, jest stan synchronizatorów w skrzyni biegów oraz działanie sprzęgła. Często przyczyną może być także nieprawidłowe działanie czujnika położenia wału korbowego lub problemy z układem zapłonowym. Można także spojrzeć na stan świec zapłonowych i cewek, gdyż ich zużycie może powodować nierównomierną pracę silnika. Innym krokiem powinno być sprawdzenie szczelności kolektora ssącego oraz kontrola wtryskiwaczy. Niedrożność lub nieszczelność w układzie paliwowym może prowadzić do nieprawidłowego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Można też przeskanować komputer pokładowy w poszukiwaniu kodów błędów, które mogłyby wskazać konkretną przyczynę problemu. Istotne jest także zbadanie stanu filtra paliwa i powietrza, ponieważ ich zanieczyszczenie może wpływać na pracę silnika. Jeśli problem występuje tylko na drugim biegu, dobrze jest sprawdzić też stan zębów na kole zębatym drugiego biegu oraz mechanizm wybierania biegów.

Poznaj ukryte szczegóły diagnostyki w twoim silniku – przepustnica i czujnik wału na celowniku!

Diagnostyka przepustnicy elektronicznej wymaga specjalistycznego sprzętu pomiarowego oraz dokładnej analizy parametrów pracy. Najważniejszym elementem jest sprawdzenie sygnałów napięciowych z czujników położenia przepustnicy oraz weryfikacja poprawności działania silnika krokowego. Podczas diagnostyki należy spojrzeć na charakterystykę pracy przepustnicy w różnych zakresach obrotów.

  • Sprawdzenie napięcia zasilania
  • Weryfikacja sygnałów sterujących
  • Analiza kodów błędów
  • Pomiar rezystancji uzwojeń
  • Test działania w trybie awaryjnym
  • Kontrola szczelności układu dolotowego
  • Czyszczenie korpusu przepustnicy

Czujnik położenia wału korbowego dostarcza ważnych informacji o prędkości obrotowej i pozycji wału. Jego awaria może skutkować problemami z rozruchem lub całkowitym unieruchomieniem silnika.

Wpływ zanieczyszczeń magnetycznych na dokładność wskazań czujnika Halla

Mało znanym aspektem diagnostyki jest wpływ zabrudzeń ferromagnetycznych na pracę czujników Halla. Gromadzące się opiłki metalu mogą zakłócać pole magnetyczne i prowadzić do błędnych odczytów. Regularna kontrola czystości czujnika i jego otoczenia jest bardzo ważna dla zachowania precyzji pomiarów.

Zużycie synchronizatorów w skrzyni biegów to jeden z najczęstszych problemów, który dotyka samochody z manualną przekładnią. Charakterystyczne objawy to trudności przy wrzucaniu biegów, szczególnie gdy silnik jest zimny. Kierowca może odczuwać opór w czasie próby włączenia biegu, a także słyszeć nieprzyjemne zgrzyty i trzaski. W skrajnych przypadkach zmiana przełożeń staje się praktycznie niemożliwa, co stanowi poważne zagrożenie w czasie jazdy.

Uszkodzone synchronizatory powodują szybsze zużycie pozostałych elementów skrzyni biegów, w tym kół zębatych i łożysk. Może to prowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu i konieczności j naprawy przekładni. Koszty takiej operacji są zazwyczaj bardzo wysokie, dlatego zaleca się regularnie kontrolować stan oleju przekładniowego. Tak na serio, problemy z synchronizacją nie zawsze wynikają z agresywnego szyku jazdy. Częstą przyczyną jest także używanie niewłaściwego oleju przekładniowego lub zbyt długie okresy między jego wymianami. Tak, jazda na „półsprzęgle” i gwałtowne zmiany biegów mocno przyspieszają degradację synchronizatorów.

Zobacz też

Wyszukaj samochód – jakie auto dzisiaj polecamy?

Motoryzacja.com.pl

5 ważnych sygnałów, że pompa wspomagania kierownicy potrzebuje pilnej wymiany oleju

Motoryzacja.com.pl

Dyferencjał Torsen w napędzie 4×4: innowacyjny mechanizm samoblokujący zwiększający możliwości aut terenowych

Motoryzacja.com.pl