Objawy uszkodzonego katalizatora w Euro 6 to: kontrolka check engine, spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa (nawet o 15-25%), charakterystyczny zapach siarki, głośniejsza praca silnika oraz problemy z przejściem badania technicznego z powodu podwyższonej emisji spalin. W nowszych modelach komputer pokładowy może przełączyć silnik w tryb awaryjny, ograniczając obroty i moc.
Diagnostyka uszkodzonego katalizatora SCR w nowoczesnych pojazdach spełniających normę Euro 6 stanowi złożone wyzwanie dla mechaników i diagnostów. System selektywnej redukcji katalitycznej odpowiada za skuteczną neutralizację tlenków azotu w spalinach, wykorzystując przy tym wodny roztwór mocznika (AdBlue). Pierwsze symptomy nieprawidłowego działania układu SCR mogą objawiać się poprzez zwiększone zużycie AdBlue, spadek mocy silnika oraz charakterystyczne komunikaty na desce rozdzielczej. Profesjonalna diagnostyka wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu pomiarowego, który umożliwia szczegółową analizę parametrów pracy układu: od ciśnienia wtrysku roztworu mocznika, przez temperaturę spalin, aż po skuteczność konwersji NOx. Znaczenie ma także weryfikacja szczelności układu dozowania AdBlue oraz sprawdzenie drożności dysz wtryskowych.
Zaawansowane metody weryfikacji sprawności katalizatora SCR
Prawidłowa diagnostyka układu SCR wymaga wykonania następujących czynności:
- Pełny odczyt parametrów sterownika silnika
- Pomiar rzeczywistej emisji NOx przed i za katalizatorem
- Kontrola szczelności układu dozowania AdBlue
- Weryfikacja sprawności czujników temperatury
- Analiza map wtrysku roztworu mocznika
- Badanie jakości używanego płynu AdBlue
Nowoczesne systemy diagnostyczne umożliwiają precyzyjne określenie skuteczności działania układu SCR poprzez analizę wielu parametrów jednocześnie. Najważniejszym elementem jest pomiar efektywności redukcji katalitycznej, który powinien wykazywać minimum 90% skuteczności w standardowych warunkach pracy. Wykorzystanie specjalistycznego oprogramowania diagnostycznego umożliwia odczyt kodów usterek (które często są niejednoznaczne), a także monitoring parametrów rzeczywistych w czasie jazdy testowej. Uwagę należy zwrócić na korelację między temperaturą spalin a efektywnością konwersji NOx – zbyt niska temperatura może świadczyć o uszkodzeniu katalizatora lub nieprawidłowym działaniu układu wydechowego.

Pełna analiza parametrów eksploatacyjnych
Profesjonalna weryfikacja stanu technicznego układu SCR wymaga także sprawdzenia jakości stosowanego płynu AdBlue (który musi spełniać normę ISO 22241) oraz kontroli szczelności całego układu dozowania. „Jednym z najczęstszych problemów jest krystalizacja mocznika w przewodach doprowadzających” – zjawisko to może prowadzić do poważnych uszkodzeń systemu. Diagnostyka obejmuje także analizę poprawności działania modułu sterującego dawkowaniem AdBlue, który odpowiada za precyzyjne dozowanie reagenta zależnie warunków pracy silnika. Ważnym elementem jest także weryfikacja poprawności działania czujników NOx (także przed, oraz za katalizatorem) – ich nieprawidłowe wskazania mogą prowadzić do błędnego dawkowania AdBlue i w konsekwencji do uszkodzenia katalizatora SCR.
Zaawansowany SCR w Euro 6: Co musisz wiedzieć o diagnostyce katalizatora?
System selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w standardzie Euro 6 wykorzystuje wtrysk wodnego roztworu mocznika (AdBlue) do redukcji tlenków azotu w spalinach. Diagnostyka tego układu opiera się na szeregu zaawansowanych czujników i modułów sterujących. Najważniejszym elementem jest monitoring temperatury przed i za katalizatorem SCR, który musi osiągnąć minimum 200°C, aby reakcja redukcji przebiegała prawidłowo. Czujniki NOx znajdujące się przed i za katalizatorem mierzą skuteczność procesu redukcji tlenków azotu. System diagnostyczny monitoruje także poziom AdBlue w zbiorniku oraz jego jakość. Sterownik silnika analizuje dane z czujników ciśnienia i przepływu w układzie dozowania AdBlue, wykrywając potencjalne problemy z pompą, przewodami czy dyszą wtryskiwacza. Bardzo ważne jest utrzymanie odpowiedniej czystości płynu AdBlue, ponieważ zanieczyszczenia mogą prowadzić do uszkodzenia układu wtryskowego oraz samego katalizatora. Aktualnie systemy diagnostyczne potrafią wykryć nieprawidłowe stężenie mocznika w roztworze oraz obecność substancji obcych. Dla wykrycia usterki, system może ograniczyć moc silnika lub wejść w tryb awaryjny. Częste kontrole diagnostyczne powinny obejmować sprawdzenie szczelności układu, stan dysz wtryskowych oraz poprawność działania czujników temperatury i NOx. Zaniedbanie diagnostyki może prowadzić do kosztownych napraw i problemów z dopuszczeniem pojazdu do ruchu. Musimy wiedzieć, że układ SCR jest ważnym elementem systemu oczyszczania spalin, a jego sprawność ma bezpośredni wpływ na emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
AdBlue i DPF – tajemniczy duet w walce o czystsze spaliny
AdBlue to płynny roztwór mocznika wykorzystywany w systemach SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna) w nowoczesnych silnikach Diesla. Substancja ta, składająca się w 32,5% z mocznika i 67,5% z wody demineralizowanej, jest wtryskiwana do układu wydechowego, gdzie zachodzi reakcja chemiczna przekształcająca szkodliwe tlenki azotu w neutralny azot i parę wodną. System ten, współpracując z filtrem cząstek stałych DPF, mocno redukuje emisję szkodliwych substancji do atmosfery, spełniając równocześnie surowe normy emisji spalin Euro 6. =====
Zużycie AdBlue zależy od wielu kwestii, w tym od szyku jazdy, obciążenia pojazdu oraz warunków eksploatacji. Średnio wynosi ono około 1,5-2,5 litra na 1000 kilometrów w samochodach osobowych.
- Zbiornik AdBlue wymaga częstego uzupełniania
- Jakość AdBlue ma znaczenie dla układu SCR
- Brak AdBlue może skutkować ograniczeniem mocy silnika
====
Regeneracja DPF a zużycie AdBlue – co należy wiedzieć?
Proces regeneracji filtra DPF ma ważny wpływ na zużycie płynu AdBlue. Podczas wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych, temperatura spalin wzrasta, co intensyfikuje reakcje chemiczne z udziałem AdBlue. Prawidłowa regeneracja filtra DPF jest bardzo ważna dla efektywnego działania całego układu oczyszczania spalin. Musimy wiedzieć, że jakiekolwiek manipulacje przy systemie SCR lub DPF mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika oraz znacznego wzrostu emisji szkodliwych substancji.
Strażnik emisji – co jest za za czujnikiem NOx w nowoczesnych dieslach?
Czujniki NOx (tlenków azotu) stanowią ważny element w systemach kontroli emisji spalin w silnikach wysokoprężnych typu common rail. Ich rolą jest monitorowanie poziomu szkodliwych tlenków azotu w spalinach, co jest ważne w kontekście restrykcyjnych norm emisji. Czujnik NOx zazwyczaj montowany jest za katalizatorem SCR (Selective Catalytic Reduction) i współpracuje z układem wtrysku AdBlue, który odpowiada za redukcję tlenków azotu.
Urządzenie to działa na zasadzie pomiaru stężenia NOx w spalinach poprzez analizę przewodności jonowej ceramicznego elementu pomiarowego. Dla awarii czujnika NOx, sterownik silnika może przejść w tryb awaryjny, ograniczając moc jednostki napędowej. Aktualnie czujniki NOx są w stanie dokonywać pomiarów z dokładnością do kilku części na milion (ppm), co pozwala na precyzyjną kontrolę procesu oczyszczania spalin. System wykorzystuje te dane do optymalizacji dawkowania AdBlue, dając maksymalną skuteczność redukcji szkodliwych związków.
Prawidłowe działanie czujnika NOx jest potrzebne do utrzymania zgodności pojazdu z normami emisji spalin Euro 6 i nowszymi.
Nowoczesne rozwiązania technologiczne umożliwiają ciągłe monitorowanie sprawności czujnika i jego kalibrację. Diagnostyka komputerowa umożliwia szybkie wykrycie nieprawidłowości w działaniu sensora, to podstawa dla zachowania optymalnych parametrów pracy układu oczyszczania spalin.