Objawy uszkodzonego czujnika wału korbowego to przede wszystkim problemy z uruchomieniem silnika, który może nie odpalać lub odpalać z trudnością. Podczas jazdy pojazd może dławić się, szarpać lub gasnąć bez wyraźnego powodu. Charakterystyczna jest nierówna praca na biegu jałowym oraz wahania obrotów. Mogą pojawić się także spadki mocy i przyspieszenia – szczególnie w czasie zwiększania obciążenia silnika. Na desce rozdzielczej zapali się kontrolka „check engine”. W niektórych przypadkach silnik może w ogóle nie reagować na przekręcenie kluczyka lub rozrusznik będzie się kręcić bez efektu odpalenia.
Czujnik położenia wału korbowego to ważny element układu zapłonowego i wtryskowego w nowoczesnych silnikach spalinowych. Jego podstawowym zadaniem jest precyzyjne określanie pozycji wału oraz przekazywanie tych informacji do sterownika silnika. Diagnostyka tego elementu wymaga uwagi i znajomości specjalistycznych procedur pomiarowych. Prawidłowe działanie czujnika ma bezpośredni wpływ na timing zapłonu i wtrysku paliwa, daje to stabilną pracę jednostki napędowej. Pierwsze symptomy uszkodzenia mogą być subtelne – od nieczęstej pracy silnika na biegu jałowym po całkowite unieruchomienie pojazdu. System OBD najczęściej sygnalizuje problem poprzez kod błędu P0335 (brak sygnału z czujnika) lub P0336 (nieprawidłowy sygnał).
Najczęstsze powody awarii czujnika położenia wału korbowego to:
- Uszkodzenie mechaniczne sensora
- Zwarcie lub przerwa w instalacji elektrycznej
- Zabrudzenie lub korozja tarczy reluctora
- Nieprawidłowa szczelina powietrzna
- Zakłócenia elektromagnetyczne
- Uszkodzenie złącza elektrycznego
- Degradacja elementów półprzewodnikowych
- Nadmierne wibracje silnika
Metody weryfikacji sprawności czujnika
Proces diagnostyczny powinien rozpocząć się od skanowania pamięci sterownika silnika w poszukiwaniu kodów błędów. Innym krokiem jest kontrola napięcia zasilania i masy czujnika za pomocą multimetru – dobrze jestści powinny mieścić się w zakresie określonym przez producenta. Można spojrzeć na stan okablowania i złącz elektrycznych (szczególnie pod kątem korozji i uszkodzeń mechanicznych). Musimy sprawdzić rezystancję uzwojenia czujnika indukcyjnego, która powinna wynosić od 200 do 2000 omów – zależnie specyfikacji.
Zaawansowane techniki diagnostyczne
Profesjonalna weryfikacja wymaga użycia oscyloskopu diagnostycznego do analizy przebiegu sygnału. „Prawidłowy wykres powinien mieć charakterystyczny kształt sinusoidalny o odpowiedniej amplitudzie i częstotliwości”. Uwagę należy zwrócić na występowanie zakłóceń lub nieregularności w sygnale wyjściowym. Przy pomiarach dynamicznych (w czasie pracy silnika) warto wykorzystać funkcję trigger do precyzyjnego określenia momentu wystąpienia nieprawidłowości. Jak rozpoznać uszkodzony czujnik bez specjalistycznego sprzętu? Charakterystyczne objawy to trudności z rozruchem, szarpanie w czasie przyspieszania czy gaśnięcie silnika – jednak te symptomy mogą być także związane z innymi usterkami układu zapłonowego lub paliwowego (na przykład niesprawnością cewek zapłonowych lub wtryskiwaczy).
Wał korbowy nie działa? Zobacz jak zbadać czujnik położenia w 5 minut!
Do sprawdzenia czujnika położenia wału korbowego potrzebny będzie multimetr z funkcją pomiaru rezystancji. Ważnym krokiem jest odłączenie wtyczki od czujnika i zmierzenie rezystancji między pinami czujnika. Wartość powinna mieścić się w przedziale podanym przez producenta, zazwyczaj jest to od 200 do 1000 Ω. Jeśli odczyt mocno odbiega od normy, czujnik prawdopodobnie jest uszkodzony. Kolejny etap to sprawdzenie napięcia wyjściowego czujnika w czasie pracy silnika. Prawidłowe napięcie powinno wynosić od 0,5V do 4,5V. Można też skontrolować rezystancję między masą a każdym z pinów – nie powinna wykazywać zwarcia. Dla wykrycia nieprawidłowości należy wymienić czujnik na nowy, ponieważ jego awaria może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika lub jego całkowitego unieruchomienia. Można też sprawdzić stan okablowania i połączeń, gdyż czasem problem leży właśnie w przewodach.
Tajemnicze anomalie czujników Common Rail – co może być nie tak?
Do najczęstszych objawów uszkodzenia czujników w silniku wysokoprężnym należą problemy z rozruchem, nierówna praca na wolnych obrotach oraz zwiększone zużycie paliwa.
Diagnostyka rozpoczyna się od podłączenia komputera diagnostycznego i odczytania kodów błędów zapisanych w pamięci sterownika silnika. Specjalistyczne narzędzia umożliwiają precyzyjne zlokalizowanie wadliwego elementu.
- Sprawdzenie napięcia zasilania czujników
- Test rezystancji połączeń elektrycznych
- Weryfikacja sygnałów wyjściowych
- Kontrola stanu fizycznego czujnika
- Pomiar ciśnienia paliwa w szynie
- Analiza parametrów pracy na oscyloskopie
- Diagnostyka porównawcza z wzorcowymi wartościami
Ważne jest systematyczne sprawdzanie stanu technicznego czujników, ponieważ ich awaria może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń.
Można także spojrzeć na jakość stosowanego paliwa, które może mieć wpływ na pracę elementów układu wtryskowego.
Wpływ temperatury otoczenia na diagnostykę czujników Common Rail
Uwagę należy zwrócić na temperaturę w czasie wykonywania pomiarów diagnostycznych. Niektóre czujniki wykazują odmienne parametry pracy w różnych warunkach termicznych, co może prowadzić do błędnych diagnoz. Można przeprowadzić testy także na zimnym, oraz rozgrzanym silniku.
Kiedy impulsator wału daje w kość Twojemu portfelowi
Wymiana impulatora wału korbowego to jedna z tych napraw, która potrafi zaskoczyć kierowców kosztami.
Sam element może kosztować od 150 do nawet 800 złotych, zależnie marki samochodu i producenta części. Koszt robocizny w autoryzowanych serwisach waha się między 200 a 400 złotych za wymianę. Pamiętaj, że niektóre warsztaty mogą naliczyć dodatkowe opłaty za diagnostykę komputerową.
Dla marek premium, np. BMW czy Mercedes, koszty mogą być wyższe i sięgać nawet 1500 złotych za całość usługi. Objawy uszkodzonego impulatora to najczęściej problemy z odpalaniem silnika, nierówna praca na biegu jałowym oraz gaśnięcie w czasie jazdy. Za wymianę impulatora w mniejszych, niezależnych warsztatach zapłacimy najczęściej mniej – około 250-350 złotych za robociznę. Można jednak upewnić się, że mechanik ma odpowiednie doświadczenie w takie naprawach, ponieważ nieprawidłowy montaż może prowadzić do poważniejszych usterek.