Mechnika samochodowa

Ukryte możliwości skrzyni Tiptronic – funkcje, o których nie wspominają w salonie samochodowym

Skrzynia tiptronic oferuje możliwość manualnej zmiany biegów bez użycia sprzęgła w trybie sekwencyjnym

Skrzynie Tiptronic, opracowane przez Porsche, wyposażono w funkcję manualnej zmiany biegów przy zachowaniu wygody automatu. Ukryte funkcje: adaptacyjne programy jazdy dostosowujące działanie do szyku kierowcy, funkcja kick-down, blokada rozruchu na biegu, dynamiczne hamowanie silnikiem, możliwość elektronicznej modyfikacji oprogramowania. Dodatkowa zaleta – zapobieganie przegrzewaniu się sprzęgła dzięki automatycznej zmianie biegów przy osiągnięciu krytycznych obrotów.

Skrzynia tiptronic to zaawansowane rozwiązanie techniczne, które łączy zalety przekładni automatycznej i manualnej. W wielu przypadkach kierowcy nie są świadomi wszystkich możliwości, jakie oferuje ten system. Nowoczesne skrzynie tiptronic posiadają dużo ukrytych trybów pracy i możliwości adaptacyjnych, które mocno wpływają na charakterystykę jazdy. Można poznać te mniej ciekawe funkcje, które pozwalają w pełni wykorzystać potencjał automatycznej skrzyni biegów. Mechanizm adaptacji do szyku jazdy kierowcy (który analizuje sposób operowania pedałem gazu i hamulca) potrafi dostosować momenty zmian przełożeń oraz ich dynamikę.

Zaawansowane tryby pracy skrzyni tiptronic

Jedną z najbardziej przydatnych – choć rzadko opisywanych – funkcji jest możliwość tymczasowego wyłączenia najwyższego biegu. System umożliwia też programowanie własnych map zmiany biegów:

  • Tryb ekonomiczny z wczesną zmianą biegów
  • Tryb sportowy z późną redukcją
  • Tryb zimowy z ograniczonym poślizgiem
  • Tryb holowniczy z wydłużonymi przełożeniami
  • Tryb miejski z szybką reakcją
  • Tryb autostradowy z optymalizacją spalania

Ukryte funkcje diagnostyczne i serwisowe

Mało znaną możliwością jest aktywacja trybu serwisowego, który pozwala na szczegółową diagnostykę parametrów skrzyni. Przekładnia automatyczna może pracować w następujących specjalnych konfiguracjach: tryb awaryjny z ograniczonymi przełożeniami, tryb transportowy oraz tryb adaptacyjny. Powinniśmy wiedzieć, że niektóre modele umożliwiają przeprogramowanie charakterystyki pracy (poprzez zmianę map w sterowniku) – choć nie jest to zalecane przez producentów. Szczególnie interesująca jest funkcja „kick-down protection”, która chroni skrzynię przed zbyt agresywnym redukowaniem biegów. „Inteligentny system sterowania momentem zmiany biegów” to kolejna zaawansowana funkcja – analizuje ona warunki drogowe i styl jazdy. Słyszeliście, że skrzynia tiptronic potrafi sama dostosować się do nachylenia terenu? Mechanizm elektrohydrauliczny automatycznie kompensuje opory jazdy pod górę. Jak działa adaptacyjny system uczący się przyzwyczajeń kierowcy? „System zapamiętuje charakterystyczne sekwencje zmian biegów i dostosowuje do nich swoje działanie” – to jedna z najciekawszych funkcji.

Tiptronic – inteligentna przekładnia automatyczna i jej tajemnice ukryte przed kierowcą

System Tiptronic, opracowany pierwotnie przez Porsche, oferuje więcej niż standardowa automatyczna skrzynia biegów. W trybie manualnym kierowca może przejąć kontrolę nad zmianą biegów poprzez sekwencyjne poruszanie dźwignią lub manetkami przy kierownicy. Elektroniczny moduł sterujący nieustannie monitoruje styl jazdy, dostosowując momenty zmiany przełożeń i charakterystykę pracy skrzyni.

Skrzynia tiptronic posiada funkcję adaptacji, która uczy się preferencji kierowcy i dopasowuje strategię zmiany biegów. Szczególnie ważną cechą jest możliwość wymuszenia redukcji biegu poprzez dynamiczne wciśnięcie pedału gazu (funkcja kick-down). System posiada także zabezpieczenia przed przypadkową zmianą biegu na zbyt niski przy wysokich obrotach. Można powiedzieć o funkcji „creeping”, która ułatwia manewrowanie z małą prędkością. Układ wyposażony jest w tryb zimowy, który automatycznie startuje z drugiego biegu, by uniknąć poślizgu. Podczas zjazdu ze wzniesienia skrzynia tiptronic automatycznie redukuje biegi, wspomagając hamowanie silnikiem. Nowsze wersje posiadają także funkcję żeglowania, pozwalającą na toczenie się pojazdu bez obciążenia silnika, co mocno wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

Tiptronic sport mode – kiedy skrzynia biegów zamienia się w bestię!

W trybie sportowym skrzynia tiptronic radykalnie zmienia swój charakter, dając kierowcy bardziej dynamiczną jazdę. System dostosowuje moment zmiany biegów, utrzymując wyższe obroty silnika i szybciej redukując przełożenia w czasie hamowania. Daje to natychmiastową reakcję na wciśnięcie pedału gazu.

Adaptacyjne oprogramowanie skrzyni analizuje styl jazdy kierowcy i dostosowuje algorytm zmian biegów, dając optymalne przełożenie w każdej sytuacji.

  • Zwiększona responsywność przepustnicy
  • Szybsze zmiany biegów
  • Wyższe obroty w czasie zmiany przełożeń
  • Agresywniejsza redukcja biegów
  • Możliwość manualnej kontroli

Układ kierowniczy staje się sztywniejszy, a zawieszenie bardziej sprężyste. Tak, system pozwala na większą kontrolę nad momentem zmiany biegów poprzez łopatki przy kierownicy lub dźwignię zmiany biegów.

Adaptacyjne mapy skrzyni biegów w ekstremalnych warunkach

Zaawansowane algorytmy tiptronic w trybie sport wykorzystują specjalne mapy adaptacyjne, które dostosowują się do warunków jazdy, temperatury oleju i obciążenia silnika. System monitoruje przyspieszenie poprzeczne w czasie pokonywania zakrętów, automatycznie blokując zmianę biegu na wyższy, aby zachować optymalną charakterystykę jazdy.

W ekstremalnych warunkach skrzynia może nawet ignorować niektóre polecenia kierowcy, jeśli mogłyby one zaszkodzić mechanizmowi.

Elektroniczne sterowanie momentem obrotowym w automatach opiera się na zaawansowanych systemach mikroprocesorowych, które w czasie rzeczywistym analizują parametry pracy maszyny. System ten wykorzystuje czujniki położenia, prędkości oraz obciążenia, aby bardzo dokładnie kontrolować moment obrotowy w czasie różnych faz pracy automatu. Głównym celem jest zapewnienie optymalnej wydajności przy zachowaniu bezpieczeństwa i trwałości komponentów.

Zastosowanie elektronicznego sterowania momentem mocno zwiększa dokładność i powtarzalność operacji wykonywanych przez automaty. Nowoczesne układy sterowania potrafią reagować na zmiany obciążenia w czasie krótszym niż milisekunda, to podstawa w procesach produkcyjnych wymagających wysokiej precyzji.

Implementacja tego rozwiązania pozwala na elastyczne programowanie charakterystyki pracy maszyny oraz adaptację do różnych warunków obciążenia. Za pomocą tego można zoptymalizować zużycie energii i zminimalizować zjawisko zużycia mechanicznego elementów. System umożliwia także wykrywanie nieprawidłowości w pracy urządzenia i automatyczne dostosowanie parametrów pracy lub zatrzymanie maszyny w sytuacjach awaryjnych.

Zobacz też

Diagnostyka i weryfikacja czujnika położenia wału korbowego: objawy awarii oraz metody sprawdzania

Motoryzacja.com.pl

Diagnostyka amortyzatorów na miejscu – metody oceny sprawności bez wymogu demontażu

Motoryzacja.com.pl

Diagnoza i rozpoznanie awarii pompy paliwa w silnikach benzynowych – sygnały ostrzegawcze dla kierowców

Motoryzacja.com.pl