Gdy silnik się przegrzewa w korku, natychmiast włącz ogrzewanie na maksimum (odprowadza ciepło z układu chłodzenia). Wyłącz klimatyzację. Jeśli temperatura nadal rośnie, zjedź na pobocze, wyłącz silnik i poczekaj aż ostygnie. Nie odkręcaj korka chłodnicy – grozi poparzeniem! Po ostygnięciu sprawdź poziom płynu chłodniczego. Przegrzewanie może wskazywać na awarię termostatu, pompy wody lub wycieki.
Problem przegrzewania silnika w czasie jazdy w korkach to częsta zmora kierowców, szczególnie latem. Za wysokie temperatury pod maską mogą prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. Najważniejszym elementem jest regularna kontrola układu chłodzenia oraz obserwacja wskaźnika temperatury na desce rozdzielczej. Sprawność wentylatora chłodnicy ma fundamentalne znaczenie w czasie powolnej jazdy miejskiej – wtedy brak naturalnego przepływu powietrza wymusza jego ciągłą pracę. Pamiętajmy o systematycznej wymianie płynu chłodniczego (zgodnie z zaleceniami producenta) i kontroli jego poziomu. Można też spojrzeć na stan paska rozrządu, który napędza pompę cieczy chłodzącej.
Diagnostyka i rozpoznawanie symptomów przegrzania
Oto najważniejsze sygnały ostrzegawcze, które mogą świadczyć o problemach z układem chłodzenia:
- Wskazówka temperatury przekraczająca połowę skali
- Charakterystyczny zapach przegrzanego płynu chłodniczego
- Spadek mocy silnika w czasie przyspieszania
- Wydobywająca się para spod maski
- Niepokojące szumy z okolic chłodnicy
- Świecąca kontrolka temperatury
- Nierównomierna praca jednostki napędowej

Profilaktyka i działania zapobiegawcze
Regularna diagnostyka i serwisowanie układu chłodzenia to podstawa bezproblemowej eksploatacji.
„Wczesne wykrycie usterek pozwala uniknąć kosztownych napraw” – to złota zasada każdego mechanika. Należy spojrzeć na stan przewodów układu chłodzenia, szczelność chłodnicy oraz poprawność działania termostatu. Podczas jazdy w korkach warto włączyć klimatyzację w trybie recyrkulacji – paradoksalnie może to pomóc w utrzymaniu optymalnej temperatury silnika. Jeśli zauważymy niepokojące objawy, najlepiej zjechać na pobocze i pozwolić silnikowi ostygnąć (nie należy od razu otwierać maski ani odkręcać korka chłodnicy). Kiedy temperatura silnika zaczyna wzrastać powyżej normy, można spróbować kilku doraźnych rozwiązań. Dla długotrwałego stania w korku można: wyłączyć klimatyzację, włączyć ogrzewanie na maksimum i delikatnie zwiększać obroty silnika. Jeśli to nie pomaga, a temperatura nadal rośnie – trzeba natychmiast wyłączyć silnik. Interesujące jest, że częstym powodem problemów z przegrzewaniem może być zakamieniony układ chłodzenia lub niewłaściwe odpowietrzenie układu po wymianie płynu (pozostające w układzie powietrze mocno pogarsza jego efektywność).
Silnik pali się ze wstydu – czyli kiedy przegrzanie daje o sobie znać
Charakterystyczna kontrolka temperatury silnika na desce rozdzielczej to pierwszy sygnał alarmowy. Gdy wskazówka zbliża się do czerwonego pola lub dioda zaczyna świecić na czerwono, mamy do czynienia z początkiem problemów. Przegrzany silnik często wydaje charakterystyczne stukanie lub metaliczne odgłosy, które są efektem nieprawidłowej pracy elementów mechanicznych. Może pojawić się też zapach palonego oleju lub charakterystyczna woń przypominająca spaleniznę. Z komory silnika może wydobywać się para, a płyn chłodniczy może wyciekać spod maski. To bardzo niepokojące objawy świadczące o poważnym problemie. Spadek mocy silnika i problemy z jego pracą na biegu jałowym to kolejne dobre rady. Może pojawić się także biały dym z rury wydechowej, co jest efektem przedostawania się płynu chłodzącego do komory spalania. W skrajnych przypadkach silnik może sam się wyłączać lub odmawiać ponownego uruchomienia. Bezwzględnie należy wtedy przerwać jazdę i wezwać pomoc drogową, by uniknąć kosztownych napraw.
Nie daj się złapać w pułapkę przegrzanego silnika – poznaj wydajne zabezpieczenia układu chłodzenia!

Układ chłodzenia jest ważnym elementem każdego silnika, który musi być odpowiednio chroniony przed przegrzaniem. Najważniejszymi elementami zabezpieczającymi są termostaty oraz czujniki temperatury, które monitorują poziom ciepła w układzie. Właściwa cyrkulacja płynu chłodzącego zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika, a system kontroli ciśnienia zapobiega uszkodzeniom mechanicznym.
- Termostat mechaniczny
- Czujnik temperatury elektroniczny
- Zawór bezpieczeństwa
- Zbiornik wyrównawczy
- System odpowietrzania
- Pompa wodna
- Wentylator chłodnicy
- Czujnik poziomu płynu
W nowoczesnych pojazdach stosuje się zaawansowane systemy monitoringu, które w czasie rzeczywistym analizują parametry układu chłodzenia. Gdy temperatura przekroczy bezpieczny poziom, komputer pokładowy może automatycznie zredukować moc silnika lub włączyć tryb awaryjny.
Nowoczesne rozwiązania w układach chłodzenia – mikrokanały termiczne
Nowe badania nad układami chłodzenia koncentrują się na wykorzystaniu mikrokanałów termicznych, które zwiększają efektywność odprowadzania ciepła.
Ta technologia pozwala na lepsze rozprowadzanie płynu chłodzącego i lepsze odbieranie ciepła z newralgicznych punktów silnika. Zastosowanie specjalnych powłok ceramicznych w komorze spalania też wspomaga proces kontroli temperatury.
Gdy silnik ma gorączkę – diagnoza czujnika temperatury
Czujnik temperatury płynu chłodzącego to ważny element systemu chłodzenia, który monitoruje temperaturę pracy silnika i przekazuje informacje do komputera pokładowego. Podstawowym objawem awarii czujnika jest nieprawidłowe wskazanie temperatury na desce rozdzielczej. Wskaźnik może pokazywać wartości skrajne – albo bardzo niskie, albo maksymalne, jakkolwiek rzeczywistej temperatury silnika.
Często towarzyszy temu zapalenie się kontrolki check engine. Diagnostyka problemu rozpoczyna się od sprawdzenia połączeń elektrycznych i okablowania czujnika. Ważne jest też zbadanie rezystancji czujnika przy pomocy multimetru – wartość powinna zmieniać się płynnie wraz ze zmianą temperatury. Dla wykrycia nieprawidłowości konieczna jest wymiana elementu na nowy. Pamiętaj, że zaniedbanie problemu z czujnikiem może prowadzić do poważniejszych konsekwencji. Brak prawidłowej informacji o temperaturze silnika może skutkować jego przegrzaniem i kosztownymi naprawami. Dlatego przy pierwszych symptomach awarii należy udać się do warsztatu w celu przeprowadzenia diagnostyki i ewentualnej wymiany czujnika.