Mechnika samochodowa

Diagnostyka amortyzatorów na miejscu – metody oceny sprawności bez wymogu demontażu

Na stanowisku diagnostycznym mierzy się amplitudę drgań kół podczas testu dynamicznego zawieszenia

Sprawdzenie amortyzatorów bez demontażu jest możliwe kilkoma metodami. Najprostszy test polega na naciśnięciu karoserii w okolicy koła i obserwacji, czy nadwozie wraca do pozycji wyjściowej bez zbędnych kołysań. Inny sposób to przejazd przez próg zwalniający – jeśli auto podskakuje kilkukrotnie, amortyzatory są zużyte. Można też wykonać test na hamowanie – samochód z dobrymi amortyzatorami nie powinien „nurkować” przodem. Stuki w czasie jazdy po nierównościach także świadczą o uszkodzeniach. Ostatecznie warto odwiedzić warsztat wyposażony w tester amortyzatorów.

Diagnostyka amortyzatorów to ważny element bezpieczeństwa każdego pojazdu, który można przeprowadzić bez wymogu wizyty w warsztacie. Podstawową metodą oceny stanu amortyzatorów jest test naciskowy, polegający na energicznym naciśnięciu każdego narożnika samochodu i obserwacji jego reakcji. Sprawny układ zawieszenia powinien wykonać maksymalnie półtora odbicia przed powrotem do pozycji wyjściowej. Innym sposobem jest przeprowadzenie próby drogowej – w czasie jazdy należy spojrzeć na charakterystyczne odgłosy stukania, tendencję pojazdu do „pływania” po nierównościach oraz zachowanie w czasie hamowania. Doświadczony kierowca jest w stanie wychwycić niepokojące sygnały świadczące o zużyciu amortyzatorów: nadmierne przechyły nadwozia, wibracje kierownicy czy problem z utrzymaniem prostego toru jazdy.

Zaawansowane metody diagnostyczne bez demontażu

Dobra technologia oferuje dokładniejsze narzędzia do oceny stanu amortyzatorów. Profesjonalne stanowiska diagnostyczne wykorzystują platformy najazdowe wyposażone w czujniki drgań i akcelerometry. System EUSAMA, który jest obecnie standardem w diagnostyce zawieszenia, mierzy przyczepność koła do podłoża w czasie wymuszonych drgań o określonej częstotliwości. Wynik testu przedstawiany jest w procentach, gdzie wartości poniżej 40% wskazują na konieczność wymiany amortyzatora. Metoda BOGE (test spadku) polega na pomiarze intensywności odbicia koła po uwolnieniu z wymuszonego położenia – im większa amplituda drgań, tym gorszy stan amortyzatora.

  • Test EUSAMA – pomiar przyczepności w czasie drgań wymuszonych
  • Metoda BOGE – analiza charakterystyki tłumienia drgań
  • Diagnostyka komputerowa – ocena parametrów pracy zawieszenia

Wpływ temperatury i obciążenia na diagnostykę

Musimy wiedzieć, że na wyniki diagnostyki amortyzatorów wpływa wiele kwestii zewnętrznych. Temperatura otoczenia może mocno zmienić charakterystykę pracy elementów hydraulicznych (szczególnie w zakresie od -10°C do +30°C). Podczas testów należy uwzględnić także stopień załadowania pojazdu – różnice w masie mogą prowadzić do błędnych wniosków diagnostycznych. „Pomiary wykonywane na zimnym zawieszeniu mogą dawać wyniki odbiegające od rzeczywistej sprawności amortyzatorów”. Istotne jest także sprawdzenie stanu pozostałych elementów układu zawieszenia: sprężyn, łożysk kolumn MacPhersona oraz stabilizatorów – ich zużycie może maskować lub potęgować objawy niesprawnych amortyzatorów.

trzeba wykonać test drgań na stanowisku diagnostycznym

Amortyzatory – jak przebadać je bez grzebania w aucie? Prosty domowy test

Najprostszą metodą sprawdzenia stanu amortyzatorów bez demontażu jest test ugięcia nadwozia.

Należy mocno nacisnąć jeden z rogów samochodu (najlepiej w okolicy koła) i gwałtownie puścić. Następnie obserwujemyile razy nadwozie podskoczy – jeśli więcej niż 1,5 raza, oznacza to zużycie amortyzatorów. Podczas jazdy także można ocenić ich stan – gdy samochód „pływa” na nierównościach, zbyt mocno przechyla się na zakrętach lub nurkuje przy hamowaniu, to sygnał do wymiany. Można też spojrzeć na nierównomierne zużycie opon, które może świadczyć o problemach z amortyzatorami.

Stan amortyzatorów można też zweryfikować na stacji diagnostycznej na specjalnym testerze.

To najbardziej precyzyjna metoda, która pozwala dokładnie określić stopień zużycia. Pamiętajmy, że niesprawne amortyzatory mocno wpływają na bezpieczeństwo jazdy, szczególnie w czasie gwałtownego hamowania czy omijania przeszkód.

Profesjonalna ocena amortyzatorów – fakty, które mogą Cię zaskoczyć!

Diagnostyka amortyzatorów na ścieżce kontrolnej to najdokładniejsza metoda sprawdzenia ich stanu technicznego. Całkowity proces badania trwa zaledwie parę minut, ale dostarcza ważnych informacji o bezpieczeństwie pojazdu. Test polega na wprawieniu każdego koła w drgania o określonej częstotliwości i amplitudzie. Nowoczesne urządzenia diagnostyczne mierzą skuteczność tłumienia, wykrywają różnice między lewą a prawą stroną pojazdu.

  • Spadek skuteczności tłumienia o 50%
  • Nierównomierne zużycie opon
  • Wydłużona droga hamowania
  • Pogorszona przyczepność na zakrętach
  • Niestabilność w czasie jazdy

Wynik testu przedstawiany jest w formie wykresu i wartości procentowych. System automatycznie porównuje otrzymane wartości z danymi referencyjnymi dla danego modelu samochodu. Musimy wiedzieć, że amortyzatory tracą swoje właściwości stopniowo, dlatego regularna kontrola jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa.

Wpływ temperatury na wyniki diagnostyki zawieszenia

Mało znany aspekt diagnostyki amortyzatorów związany jest z temperaturą badania. Test wykonany na zimnych amortyzatorach może dać inne wyniki niż na rozgrzanych. Dlatego profesjonalne stacje diagnostyczne często zalecają wykonanie testu po kilkunastominutowej jeździe.

Amortyzatory na celowniku – sprawdź czy bujasz się bezpiecznie!

Tester amortyzatorów eusama to zaawansowane urządzenie diagnostyczne, które pozwala ocenić skuteczność tłumienia drgań przez układ zawieszenia pojazdu. Pierwszym parametrem mierzonym w czasie testu jest przyczepność koła do podłoża, wyrażana w procentach. Za pomocą specjalnej płyty najazdowej urządzenie wprawia koło w drgania o częstotliwości 16 Hz. Wynik poniżej 20% oznacza konieczność wymiany amortyzatora. Sprawdzenie amortyzatorów powinno się wykonywać co 20 000 km lub raz w roku. Test trwa zaledwie parę minut i jest w pełni zautomatyzowany. Pomiar wykonuje się osobno dla każdego koła, a wyniki są przedstawiane w formie wykresu i wartości liczbowych. Prawidłowo działające amortyzatory dają komfort jazdy i bezpieczeństwo na drodze. Zużyte amortyzatory mocno wydłużają drogę hamowania i zwiększają ryzyko aquaplaningu. Wpływają także negatywnie na zachowanie pojazdu w czasie pokonywania zakrętów oraz na szybsze zużycie innych elementów zawieszenia.

Zobacz też

Blog o Renault Megane – opis i specyfikacja tego samochodu

Motoryzacja.com.pl

Sprzęgło hydrokinetyczne – zasada działania, zalety i wpływ na płynne przenoszenie mocy w automatycznych skrzyniach biegów

Motoryzacja.com.pl

Diagnostyka i rozwiązywanie problemu nierównej pracy silnika wyłącznie na drugim biegu

Motoryzacja.com.pl